Aktualności
Odwiedza nas 49 gości oraz 0 użytkowników.
Odwrócone lekcje w V a
Uczniowie klasy V a ochoczo włączyli się w realizację programu Szkoła z Klasą 2.0. Na lekcjach przyrody przeprowadziliśmy metodą odwróconej lekcji dwa bardzo ciekawe tematy: „Zdobywamy kartę turysty – Europejczyka” i „Ach, Ponidzie jakie cudne”. Treści, których uczylibyśmy się podczas tradycyjnych zajęć w klasie, zostały przyswojone przez nas wcześniej w domu.
W trakcie lekcji o Ponidziu w bardzo ciekawy sposób opowiadaliśmy o swoim regionie. Kamil Kumor wyjaśnił wszystkim skąd pochodzi nazwa Ponidzie i bardzo szczegółowo przedstawił historię regionu i ludzi zasłużonych dla Ponidzia. Uczniowie przypomnieli sobie pasowe ukształtowanie powierzchni Polski, wskazywali pas wyżyn, rzekę Nidę, poznawali największe miasta, ich herby i zabytki.
Amelka Wojnowska opowiedziała o formach ochrony przyrody na Ponidziu wraz z charakterystyczną florą i fauną. Zapamiętaliśmy, że miłek wiosenny jest symbolem Ponidzia. Poznaliśmy też najważniejsze zabytki sztuki i architektury oraz kalendarz ciekawych imprez kulturalnych odbywających się w regionie. Amelka opowiedziała nam również o stroju ludowym męskim i damskim należącym do krakowiaków wschodnich.
Dominik Papaj, Hubert Tomczyk, Tomek Koziara, Wiktoria Buczak i Weronika Buczak przedstawili tradycje regionalne dotyczące kuchni, ubioru, budownictwa, obrzędów i zwyczajów.
Ignacy Justkowski opowiedział legendę o powstaniu Buska.
Wiadomości nabyte na lekcji utrwaliliśmy, uzupełniając karty pracy oraz grając w grę dydaktyczną. Zwycięzcą został Tomek Koziara, który przyswoił najwięcej wiadomości, a kroku dotrzymywali mu: Kamil Kumor i Amelka Wojnowska.
Zajęcia bardzo podobały się uczniom. Okazało się, że mieszkamy w regionie o bogatej tradycji, kulturze. Budzą one zainteresowanie dzieci podobnie jak legendy, postacie historyczne oraz bogaty świat fauny i flory.
W naszej szkole są dzieci, które bardzo często podróżują nie tylko po Polsce, ale i po Europie. Posiadają ogrom wiedzy na temat osobliwości przyrody, walorów turystycznych, kuchni, waluty różnych państw i chętnie chciały przekazać tę wiedzę innym uczniom, rzadziej podróżującym. Dlatego podczas realizacji tematyki „Poznajemy naszą ojczyznę i inne kraje europejskie” uczniowie klasy V a postanowili otworzyć na potrzeby projektu klasowe biuro podróży. Głównym zadaniem problemowym było umożliwienie uczniom zdobycia Karty Turysty – Europejczyka, który:
- będzie sprawnie posługiwać się mapą Europy,
- wymienia stolice poznanych państw europejskich,
- odróżnia flagi tych państw,
- zna atrakcje turystyczne, kuchnie, walutę, zwyczaje, bajki, utwory muzyczne i kompozytorów państw.
Zajęcia trwały trzy godziny lekcyjne, w czasie których bardzo dużo się nauczyliśmy się, a przede wszystkim rozbudziliśmy zainteresowania różnorodnością krajów Europy i poczucie przynależności do wielkiej wspólnoty. A czym się zajmowaliśmy ?
- dociekaliśmy na podstawie mitu, etymologii nazwy Europa,
- chętni uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne i zaprezentowali wyselekcjonowane, uporządkowane z podanych stron i własnych podróży po Europie treści,
- prezentowaliśmy zgromadzone materiały na forum klasy,
- sprawnie posługiwaliśmy się mapą Europy, uzupełniając ćwiczenia z karty pracy,
- poznaliśmy najważniejsze zabytki sztuki i architektury europejskiej,
- poznaliśmy ciekawostki kulinarne, przyrodnicze, obyczaje związane z danym krajem
- zdobywaliśmy i wklejaliśmy bilety do osobistych Kart Turysty, prawidłowo rozwiązując zadania podsumowujące,
- dyskutowaliśmy i wyciągnęliśmy wnioski, będące odpowiedzią na pytanie kluczowe: Co nas różni, a co łączy z innymi Europejczykami?
Uczniowie klasy Va
