Odwiedza nas 43 gości oraz 0 użytkowników.

Październik to miesiąc poświęcony AAC

Październik to miesiąc, który na całym świecie od 2007 roku poświęcony jest AAC czyli alternative and augmentative communication, co oznacza komunikację zastępczą (alterntive communication) i wspomagającą (augmentative communication).

Nasza placówka także włączyła się w obchody Października Międzynarodowego Miesiąca AAC. Przez cały miesiąc na dolnym holu szkoły, była umieszczona obrazowa tablica z informacjami o AAC. Każdy pracownik szkoły, rodzice i uczniowie mogli zapoznać się z różnymi formami komunikacji alternatywnej. Dzięki tym informacjom oraz ciekawym ilustracjom mogliśmy inaczej spojrzeć na zagadnienie komunikacji z drugim człowiekiem. Zobaczyliśmy i uwierzyliśmy, że jest możliwe nawiązanie porozumienia z dziećmi niemówiącymi.

aac2020_1.jpg (640×400)

Na zakończenie akcji AAC, dzieci z klasy II A i IV A, wykonały prace plastyczne znaku AAC dowolną techniką.

aac2020_2.jpg (640×400)

aac2020_3.jpg (640×400)

Badania dowodzą, że wspomagające metody porozumiewania się nie hamują – a wręcz przeciwnie – wspierają rozwój mowy u małych dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie. Dzięki wczesnej interwencji AAC część z nich uczy się mówić, a w przypadku, kiedy mowa nie rozwinie się, mogą z powodzeniem wykorzystywać alternatywny sposób porozumiewania się.

Termin AAC jest coraz powszechniej stosowany w Polsce.

Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia. Zamiast wypowiadanych słów i zdań mogą one używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub znaków przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów). Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi. Coraz częściej metody AAC wykorzystują technologię wspomagającą (Assistive Technology, AT). Są to wszystkie rozwiązania z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, jakie pomagają osobie z niepełnosprawnością osiągnąć niezależność.

O komunikacji alternatywnej (zastępczej) mówimy wówczas, gdy inne metody zastępują mowę dźwiękową, gdyż ktoś w ogóle się nią nie posługuje; jeśli wspomagają one mowę, która nie jest dostatecznie czytelna dla otoczenia, mówimy o komunikacji wspomagającej.

Bardzo ważny jest fakt, że wspomagające metody porozumiewania się nie hamują – a wręcz przeciwnie – wspierają rozwój mowy u małych dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie. Dzięki wczesnej interwencji AAC część z nich uczy się mówić, a w przypadku, kiedy mowa nie rozwinie się, mogą z powodzeniem wykorzystywać alternatywny sposób porozumiewania się.

aac2020_4.jpg (640×400)

Anna Zalewska-Pabis, Ewelina Zwierzchowska

Przejdź do góry
DMC Firewall is a Joomla Security extension!