Odwiedza nas 33 gości oraz 0 użytkowników.

Jesienna wycieczka do Sandomierza

25 października 2019 r. uczniowie klas VIb, VIc i VId wraz z opiekunami uczestniczyli w szkolnej wycieczce do Sandomierza. Pogoda tego dnia była wprost wymarzona na spacery i zwiedzanie. Atrakcje tego miasta prezentował nam przewodnik.

Pierwszym obiektem zaplanowanym do zwiedzania było muzeum „Świat Ojca Mateusza”. Po drodze zobaczyliśmy wiele zabytkowych budowli i pięknych widoków, m.in.:

• Bazylikę Katedralną Narodzenia NMP w Sandomierzu (gotycki kościół o barokowej fasadzie);
  • Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej;
  • Collegium Gostomianum (renesansowy gmach szkoły średniej w Sandomierzu);
  • Dom Jana Długosza z XV w. (gotycki budynek, w którym obecnie mieści się Muzeum Diecezjalne gromadzące zbiory sztuki sakralnej);
  • Renesansowy Rynek miejski z przepięknym ratuszem.

W jednej z kamienic przy rynku mieściło się muzeum, do którego zmierzaliśmy. Zainspirowane zostało ono serialem telewizyjnym „Ojciec Mateusz”. Gdy weszliśmy do Gabinetu Figur Woskowych, zobaczyliśmy realistyczne figury głównych bohaterów i pomieszczenia zaaranżowane na wzór serialowych wnętrz. Robiliśmy tu wiele zdjęć. Dużą popularnością cieszyły się te z celi posterunku. Każdy mógł też odcisnąć linie papilarne swojego palca. Następnie udaliśmy się do Zbrojowni rycerskiej. Było to niesamowite miejsce. Oglądaliśmy i przymierzaliśmy tam zbroje rycerskie. Wybrane osoby wcieliły się w postacie historyczne: Halinę Krępiankę, Litwina i Tatara. Zobaczyliśmy dużą ekspozycję broni i „katownię”. Tam też spędziliśmy najbardziej zabawne chwile wycieczki, gdy „miejscowy rycerz” opowiadał w śmieszny sposób historię uratowania Sandomierza przez Halinę. W drodze do Podziemnej Trasy Turystycznej zobaczyliśmy zachodnią panoramę miasta i synagogę, o której opowiadał nam pan przewodnik. W podziemnej trasie, która łączy dawne piwnice i składy zobaczyliśmy porcelanę ćmielowską, talerz z zastawy królewskiej, dawne gliniane naczynia wsi sandomierskiej, stare monety, krzemień pasiasty. Prawie półkilometrowa trasa doprowadziła nas swoimi korytarzami do podziemi ratusza. Po opuszczeniu lochów sandomierskich przeszliśmy do Bramy Opatowskiej – jednego z głównych zabytków Sandomierza. Poznaliśmy jej historię, a po wejściu na taras widokowy oglądaliśmy panoramę miasta i okolic. W czasie pobytu w tym magicznym mieście nie zabrakło też czasu na posiłek i zakup pamiątek, które długo będą nam przypominać bogatą przeszłość tego królewskiego miasta.

Pełni wrażeń o godzinie 16.15 wróciliśmy do Buska. To był naprawdę bardzo udany dzień. Dzięki naszym wychowawcom po raz kolejny poznaliśmy piękny zakątek kraju.

sandom2019_1.jpg - 102.96 KB

sandom2019_2.jpg - 94.10 KB

sandom2019_3.jpg - 75.77 KB

sandom2019_4.jpg - 101.67 KB

Amelia Wach, kl. VI b

Przejdź do góry
DMC Firewall is a Joomla Security extension!