Odwiedza nas 61 gości oraz 0 użytkowników.

Arteterapia

„Arteterapia – szansą na rozwój”


Jesteśmy szkołą, której uczniami są dzieci z różnymi deficytami i potrzebami. Posiadamy bogatą ofertę kół zainteresowań, które skierowane są głównie do ucznia zdolnego.

Program „Arteterapia – szansą na rozwój” został opracowany w odpowiedzi na potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy są uczniami naszej szkoły. Celem innowacji pedagogicznej jest wszechstronne wspomaganie rozwoju tych uczniów poprzez zajęcia z arteterapii.

Program adresowany jest do dzieci na I etapie edukacyjnym. Zajęcia odbywać się będą w czasie roku szkolnego 2019/2020 podczas lekcji w klasach 0-III. Realizatorami programu będą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Koncepcja programu zakłada realizację takich działań edukacyjnych, które będą dla ucznia atrakcyjne w treści i formach, pozwolą mu wchodzić w różne role, rozwijać wyobraźnię. Sztuka jest zapisem ludzkich uczuć, zarówno tych najbardziej radosnych, jak również smutnych. Wychowanie przez sztukę pozwala poznawać świat wszystkimi zmysłami – dotykiem, słuchem, wzrokiem, węchem. Szczególnie ważna jest dla osób niepełnosprawnych, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, które w sposób artystyczny starają się wyrazić to, czego nie potrafią zakomunikować słowem.

Innowacja polega na prowadzeniu zajęć, w ramach których realizowana jest innowacja:

  • plastykoterapia – czyli terapia za pomocą sztuk plastycznych;
  • choreoterapia – czyli terapia tańcem, ruchem;
  • muzykoterapia – podstawowym środkiem oddziaływania w muzykoterapii jest dźwięk, muzyka, która często jest wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji;
  • teatroterapia – w tej odmianie arteterapii wykorzystywany jest teatr. Najbardziej znaną formą terapii, mającą swe źródła w teatrze jest psychodrama. Inne to np. pantomima czy terapia ruchem;
  • zajęciach artystycznych, wyjazdach do filharmonii i teatru, oraz zorganizowaniu wystawy plastycznej.

Działania mające na celu poddanie uczniów zajęciom twórczym wyrabia w nich pożądane cechy osobowości oraz pobudza kształtowanie i rozwijanie uzdolnień, mających urzeczywistnić ich zamierzenia i pragnienia.

Dzięki tym zajęciom dzieci poczują się ważne, wykażą się twórczą postawą, a także wzrośnie ich motywacja i samoocena. Prace uczniów będą mieć charakter twórczy i będą ekspresją własnych uczuć, postaw i wartości.


Autorki innowacji pedagogicznej:
Anna Wilk, Iwona Jaroń, Agnieszka Zawalska, Dorota Mrożek


Przejdź do góry
DMC Firewall is a Joomla Security extension!