Odwiedza nas 53 gości oraz 0 użytkowników.

PODSUMOWANIE AKCJI „PAŹDZIERNIK MIĘDZYNARODOWYM MIESIĄCEM AAC”

Nasza szkoła, podobnie jak w ubiegłym roku włączyła się do międzynarodowej akcji, której celem jest propagowanie wiedzy na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia.

Wokół nas żyją ludzie, którzy z różnych przyczyn nie potrafią posługiwać się mową dźwiękową w komunikacji z innymi. Zamiast niej używają prostych gestów (wskazywanie ręką, potakiwanie głową) albo pojedynczych dźwięków mowy. Dla ludzi, którzy nie mogą posługiwać się mową, powstały alternatywne metody porozumiewania się, oparte na gestach i symbolach graficznych. Komunikacja wspomagająca ma na celu wzmocnienie, uzupełnienie i jednoczesne rozwijanie mowy u osób z problemami w porozumiewaniu.

Akcję rozpoczęto przygotowaniem tablicy informacyjnej na temat AAC, która w sposób obrazowy przedstawiała najważniejsze aspekty tej komunikacji. Tablica przez cały miesiąc zlokalizowana była na dolnym holu szkoły, aby uczniowie, rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły mogli zaczerpnąć informacji o jakże istotnym temacie, jakim właśnie jest komunikacja.

W każdym tygodniu października były przeprowadzane określone działania w poszczególnych klasach. W każdej zaangażowanej w akcję klasie była przeprowadzona pogadanka oraz została zaprezentowana prezentacja multimedialna na temat w/w komunikacji. Aby przybliżyć dzieciom omawiany temat, zostały zaprezentowane symbole obrazkowe (piktogramy, PCS-y), przykładowe gesty Makatonu, Mówik oraz książki do komunikacji.

W pierwszym tygodniu w akcji wzięła udział klasa 3 A. Po ciekawym wprowadzeniu dzieci w świat komunikacji alternatywnej i wspomagającej, zadaniem uczniów było na wyciętych liściach narysować dowolne symbole obrazkowe. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością, a wykonane listki posłużyły jako suknia Pani Jesieni, która figurowała na tablicy informacyjnej przez cały miesiąc październik.

W drugim i czwartym tygodniu października do akcji przyłączyła się klasa 5A oraz klasa 2A. Po wstępie informacyjnym, uczniom rozdano białe kamyczki z napisem # AAC-owy PRZYJACIEL. Zadaniem uczniów było dowolną techniką tj. kredkami, cienkopisami czy farbami, pomalować i ozdobić w dowolny sposób otrzymany kamyczek. Powstały bardzo ciekawe wzory z motywami zwierzęcymi, roślinnymi, a nawet z ulubionymi postaciami z bajek. Celem tej jakże ciekawej pracy przyświecała myśl, aby pomalowane kamyczki powędrowały w Polskę i rozpowszechniły wiedzę na temat komunikacji. Kamień należało zabrać ze sobą, gdy wyruszaliśmy w ciekawe zakątki Polski. Ułożyć w widocznym miejscu. Najlepiej w takim, gdzie istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś go zauważy. Naszym celem jest nie tylko zabawa, ale edukacja na temat komunikacji.

W akcji uczestniczyła także klasa 2C, która dowolną techniką wykonała artystycznie znak AAC. Dzieci precyzyjnie i z dużą starannością wyklejały plasteliną, papierem samoprzylepnym, malowały mazakami czy kredkami przygotowane kontury symbolu.

Dziękujemy wszystkim uczniom i wychowawcom klas za przyłączenie się do akcji i duże zaangażowanie wszystkich uczniów. Mamy nadzieję, że nasza akcja „PAŹDZIERNIK MIĘDZYNARODOWYM MIESIĄCEM AAC” zaowocowała większą wiedzą na temat sposobów komunikacji osób niemówiących. Wierzymy, że wiedza o AAC, którą się podzieliśmy, zmieni na zawsze nas wszystkich i pozwoli na to, że będziemy otwarci na potrzeby osób niemówiących.

Tablica informacyjna akcji Październik miesiącem AAC

Uczniowie klasy IIIa przygotowują listki z symbolami PCS

Uczniowie klasy Va uważnie słuchają informacji przekazywanych przez nauczyciela

 Uczniowie klasy Va prezentują pomalowane kamyczki według własnego pomysłu

 Hania ozdabia kamyczek

Uczniowie klasy IIc ozdabiają symbol AACowy Przyjaciel 

Prace wykonane przez uczniów IIc

Uczniowie klasy IIa uważnie słuchają informacji na temat komunikacji AAC

Uczniowie klasy IIa zapoznają się z książką do komunikacji

Uczniowie klasy IIa ozdabiają kamyczki

Klasa II a prezentuje pomalowane przez siebie kamyczki

Anna Zalewska-Pabis
Ewelina Zwierzchowska

Przejdź do góry
Our website is protected by DMC Firewall!