Odwiedza nas 28 gości oraz 0 użytkowników.

DNI TOLERANCJI 2020

      Nasza szkoła jest miejscem, gdzie dzieci z Autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, znalazły przyjazne miejsce do rozwoju i edukacji. My jako nauczyciele staramy się zrozumieć ich sytuację, dlatego co roku organizujemy akcję „DNI TOLERANCJI”, które mają na celu podniesienie świadomości uczniów jak funkcjonują i na jakie trudności napotykają dzieci z dysfunkcjami w codziennym życiu. Do udziału w akcji staramy się angażować wszystkich uczniów naszej szkoły.

W tym roku ze względu na trudną sytuację z jaką przyszło nam się zmierzyć, nie będziemy obchodzić tych dni tak uroczyście jak co roku. Jednak mamy dobrą wiadomość. Jednym z punktów obchodów „Dni Tolerancji” był udział w III Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Kolorowa Skarpetka” – Światowy Dzień Zespołu Downa. Dzień ten obchodzony jest 21 marca. Data nie jest przypadkowa, ponieważ w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy, a osoby z Zespołem Downa 3.

Wielu uczniów z naszej szkoły wzięło udział w tym konkursie i ku naszemu miłemu zaskoczeniu zdobyli wiele nagród w różnych kategoriach.

Dzieci szkolne

I miejsce

Maja Brych

Wyróżnienie:

Maja Skowron

Lena Matuszewska

Michał Sarnecki

Nikola Ciślak

Łucja Lelas

Młodzież szkolna

I miejsce

Wiktor Mazur

Zwycięzcom Serdecznie Gratulujemy

2 kwietnia z kolei obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Głównym celem obchodów święta jest przeciwstawienie się dyskryminacji oraz stereotypom dotyczących osób dotkniętych autyzmem.

Autyzm to zaburzenie rozwojowe, które często jest nazywane „chorobą geniuszy”. U niektórych wybitnych ludzi, autyzm był diagnozowany, lub tę dolegliwość podejrzewano. Kto cierpiał na autyzm i jaki to miało wpływ na ich życie?

Hans Christian Andersen

Andersen zrobił błyskotliwą karierę, podróżował po całej Europie i otrzymał tytuł profesora, jego dzieciństwo nie należało do łatwych. Także w dorosłości mierzył się z poczuciem osamotnienia, licznymi kompleksami i nadmierną wrażliwością. Zawsze miał również przeświadczenie o własnej wyjątkowości, o tym, że nie pasuje do otoczenia.

Wolfgang Amadeusz Mozart

Choć określenie "syndrom Aspergera" zostało sformułowane dopiero sto lat po śmierci kompozytora, to wielu historyków twierdzi, że austriacki geniusz muzyki cierpiał na autyzm. Tak wynika z jego sposobu zachowania i z analizy jego listów.

Wolfgang Amadeusz Mozart razem z Haydnem i z Beethovenem jest zaliczany do trójki klasyków wiedeńskich. Zostawił po sobie kilkaset różnych utworów muzyki poważnej.

Isaac Newton

Według naukowców, brytyjski fizyk również cierpiał na autyzm. W czasie swojego życia prawie się nie odzywał i był bardzo zaangażowany w swoją pracę. Tak bardzo, że zapominał o jedzeniu. Miał niewielu przyjaciół, a osoby w swoim otoczeniu traktował obojętnie i wrogo. Kiedy nikt nie pojawiał się na jego wykładach, to przemawiał do pustego pokoju.

Albert Einstein

Naukowcy z uniwersytetów Cambrigde i Oksford twierdzą, że wybitny naukowiec cierpiał na objawy typowe dla zespołu Aspergera. W dzieciństwie był samotnikiem, często powtarzał swoje słowa. Już jako profesor swoim ekscentrycznym zachowaniem podczas wykładów często wprawiał słuchaczy w zakłopotanie.

Einstein to jeden z największych fizyków-teoretyków XX wieku, twórca ogólnej i szczególnej teorii względności. W 1921 roku otrzymał nagrodę Nobla za dokonania w dziedzinie fizyki.

Lionel Messi

U argentyńskiego piłkarza zdiagnozowano zespół Aspergera, czyli lżejszą odmianę autyzmu w wieku 8 lat. Eksperci uważają, że dolegliwość paradoksalnie pomogła mu tyle osiągnąć w futbolu. Nilton Vitulli, członek organizacji pozarządowej "Autyzm i Rzeczywistość" mówi, że ludzie cierpiący na zespół Aspergera zawsze szukają szablonów pewnych zachowań i starają się je powtórzyć. Według niego, widać to w sposobie poruszania się po boisku Messiego. Dodaje, że ludzie dotknięci tym zespołem mają doskonałą pamięć, co wykorzystuje w swojej grze gracz FC Barcelony.

My jako społeczeństwo możemy wspierać osoby ze spektrum autyzmu. Możemy tworzyć przestrzenie publiczne dla nich przyjazne (np. tworząc strefy ciszy w restauracjach, placówkach oświatowych, sklepach), ułatwiające funkcjonowanie w codziennym życiu. Musimy pamiętać o tym, żeby w kontakcie bezpośrednim zadawać proste, konkretne pytania w atmosferze spokoju i zrozumienia. Nie możemy nalegać na kontakt wzrokowy. Bardzo ważne jest abyśmy przestali udzielać rad opiekunom osób z autyzmem w momencie trudnych sytuacji.

Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu ma zwrócić naszą uwagę na niedopuszczalną izolację i dyskryminację osób ze spektrum autyzmu oraz ich opiekunów. Jako społeczeństwo mamy obowiązek pomóc im rozwijać własny potencjał, realizować pasje i zdolności.

Monika Kopeć, Anna Wilk, Agnieszka Zawalska

Przejdź do góry
Our website is protected by DMC Firewall!