Odwiedza nas 166 gości oraz 0 użytkowników.

Zielona szkoła na Dolnym Śląsku

Maj i czerwiec to czas spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, czas wycieczek i rajdów. Nasza szkoła od lat organizuje również wyjazdy na „zielone szkoły”. W tym roku szkolnym dzieci z klas: II a i VI a (integracyjnej) były w dniach od 31 maja do 3 czerwca 2016 roku na „zielonej szkole” w Krzydlinie Małej w województwie dolnośląskim.

Zielona szkoła to nie tylko przygody i przyjemności, ale przede wszystkim nauka poza szkołą, w sposób niekonwencjonalny. Uczniowie uczyli się i odpoczywali, poznawali kulturę, historię i przyrodę tamtego regionu, integrowali się ze sobą.

Trasa podróży wiodła przez malownicze tereny, między innymi Jury Krakowsko – Częstochowskiej, piękne miasta i miasteczka – Jędrzejów, Koziegłowy, Nysę, Paczków i inne. Pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy była Kopalnia Złota w Złotym Stoku.

zielona2016_01.JPG - 117.20 KB

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sztolni Gertrudy. Zobaczyliśmy bogatą ekspozycję map i planów kopalni z okresu od XVIII do XX wieku (w tym tajemniczą mapę Sztolni Czarnej), dawne narzędzia górnicze i hutnicze, minerały, wystawę lamp górniczych, piec muflowy, laboratoryjny piec, w którym wytapiano złoto, osiemnastowieczny wózek do transportu rudy, laboratorium J. Schärfenberga, a także skarbiec, w którym znajduje się 1066 „złotych” sztabek odpowiadających 16 tonom złota uzyskanym w ciągu całego czasu pracy kopalni. Spotkaliśmy gnoma Szarego, który pojawiał się niespodziewanie z migoczącą lampą.

zielona2016_02.jpg - 73.62 KB

W Chodniku Śmierci były strachy, zjeżdżalnia i Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli.

zielona2016_03.JPG - 182.96 KB

Natomiast największą atrakcją Sztolni Czarnej był jedyny w Polsce podziemny wodospad. Na zewnątrz wyjechaliśmy Podziemnym Pomarańczowym Tramwajem.

zielona2016_04.jpg - 83.81 KB

Na dziedzińcu kopalni niektórych uczestników „zielonej szkoły” dotknęła „gorączka złota”. Jedni płukali, drudzy próbowali zabrać całe bryły złota.

zielona2016_05.jpg - 87.58 KB

Ale dupochlast nie został użyty.

zielona2016_06.JPG - 68.72 KB

Następnym punktem zwiedzania było piękne i bogate w zabytki miasto Kłodzko. Zobaczyliśmy starówkę z ratuszem, renesansowe i barokowe kamienice, fontanny i barokową kolumnę wotywną.

zielona2016_07.jpg - 97.07 KB

Do największych atrakcji turystycznych Kłodzka należy bastionowa twierdza, dobrze zachowana, będąca systemem obronnym z okresu XVII i XVIII wieku.

zielona2016_08.JPG - 57.89 KB

Najbardziej urokliwym miejscem w Kłodzku jest natomiast gotycki most na Młynówce z lat ok. 1280–1390 z barokowymi figurami, stylistycznie powiązany z mostem Karola w Pradze.

zielona2016_09.JPG - 48.55 KB

Drugi dzień pobytu spędziliśmy w stolicy Dolnego Śląska, Wrocławiu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru bulwarem Dunikowskiego podziwiając panoramę Ostrowa Tumskiego i rzeźby Magdaleny Abakanowicz. Można było też odpocząć na ogromnej, plenerowej kanapie.

zielona2016_10.jpg - 87.03 KB

Potem zwiedzaliśmy Ostrów Tumski i katedrę. Z dużym zainteresowaniem spotkał się obwieszony kłódkami most Tumski. To tutaj, w symboliczny sposób zakochane pary, wyznają sobie miłość. Po zapięciu kłódki klucz wyrzucają do rzeki.

zielona2016_11.jpg - 83.69 KB

I znów odpoczywaliśmy… w pięknym, barokowym ogrodzie Ossolineum, oazie ciszy i spokoju.

zielona2016_12.JPG - 65.33 KB

Mijając budynki uniwersytecki, fontanny i wiele atrakcji dotarliśmy na wrocławski rynek z pięknym ratuszem i malowniczymi kamienicami. Dzieciom bardzo podobała się szklana Fontanna Zdrój i… bańki mydlane. Robili sobie fotki z Kitty i „żywą rzeźbą”.

zielona2016_13.jpg - 143.48 KB

Po południu oglądaliśmy bogate zbiory sztuki Muzeum Narodowego we Wrocławiu. A wieczorem - Panoramę Racławicką, jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie podziwiać można relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielkie malowidło (15x114m), dzięki zastosowaniu wielu zabiegów malarskich (specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren, zaciemnione, kręte podejście), "przenosi" widza w inną rzeczywistość i inny czas.

zielona2016_14.jpg - 80.80 KB

Kolejny dzień też rozpoczęliśmy od zwiedzania stolicy Kultury Europejskiej 2016, czyli Wrocławia. Zobaczyliśmy Iglicę i Halę Stulecia.

zielona2016_15.jpg - 85.17 KB

Następnie podziwialiśmy piękny Ogród Japoński w Parku Szczytnickim. Stanowi on unikatowy w Europie, żywy fragment japońskiej kultury. Zgromadzono w nim kilkaset gatunków roślin azjatyckich. Całości dopełniają budowle ogrodowe, staw, wodospad i kamienne dekoracje.

zielona2016_16.jpg - 155.60 KB

Potem poszliśmy do wrocławskiego Zoo. Największe zainteresowanie i podziw wzbudziło Afrykarium, czyli oceanarium prezentujące zwierzęta Afryki. W jednym z pomieszczeń można było poczuć się jak w dżungli, nie tylko dzięki roślinności i zwierzętom, ale także temperaturze i wilgotności powietrza.

zielona2016_17.jpg - 101.94 KB

Oglądaliśmy również zwierzęta na wybiegach.

zielona2016_18.jpg - 59.31 KB

Na zakończenie zwiedzania Wrocławia oglądaliśmy pokaz multimedialnej wrocławskiej fontanny, która jest największym tego typu obiektem w Polsce i jednym z największych w Europie. Szkoda tylko, że bez świateł.

zielona2016_19.JPG - 44.00 KB

Po powrocie do naszej bazy wypadowej w Krzydlinie Małej był czas na sportowy relaks – grę w piłkę siatkową, nożną i zabawy.

zielona2016_20.jpg - 99.74 KB

Wieczorem rozpaliliśmy ognisko. Piekliśmy kiełbaski, chleb i jabłuszka. Wszystko było bardzo smaczne.

Dzień zakończył się dyskoteką. Oczywiście dla „spalenia” kalorii.

zielona2016_22.jpg - 75.51 KB

W ostatni dzień pobytu na „zielonej szkole”, po śniadaniu przygotowywaliśmy się do powrotu, a potem były rozgrywki na boiskach.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy pocysterskie opactwo w Lubiążu, największy kompleks obiektów zabytkowych w Polsce. Zespół klasztorny jest drugim co do wielkości obiektem sakralnym na świecie. Kompleks ma powierzchnię dwa i pół razy większą od zamku na Wawelu i posiada ponad 600 okien. Powierzchnia samych dachów zajmuje ok. 2,5 ha, a długość fasady wynosi 223 metry i jest to najdłuższa fasada barokowa w Europie. W 1997 roku zespół odwiedził Michael Jackson. Zwiedziliśmy kościół, odrestaurowaną, imponującą Salę Książęcą, refektarz opata i jadalnię. Odbyliśmy spacer wokół potężnej budowli.

zielona2016_23.jpg - 113.72 KB

Wieczorem po długiej podróży wróciliśmy do Buska.

Wyjazd dostarczył dzieciom i wychowawcom wiele radości i niezapomnianych wrażeń. Na pewno na długo pozostanie w pamięci.

Renata Sztuk
Anna Kurzeja
Maria Elżbieta Dziewierz
czerwiec 2016

Przejdź do góry
Our website is protected by DMC Firewall!